خبرهای داغ:
یادداشت |

فهمی مضاعف از پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به نشست افق تحول رسانه ملی 

کد خبر: ۹۶۵۸۱۳۵
|
۱۴ دی ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۴

فهمی مضاعف از پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به نشست افق تحول رسانه ملی 

خبرگزاری بسیج _ در ارتباط با فهم منطقی از پیام راهبردی مقام معظم رهبری لازم است ضمن اشراف به بیانات دیگر ایشان در حوزه رسانه، به روش تحلیلی روشمند معظم له مبتنی بر کل نگری، اصلی فرعی کردن مسایل، بازی نکردن درمیدان دشمن و همچنین پرهیز از سطحی نگری و سیاه نمایی توجه کافی نمود لذا متناسب با اصول مذکور فهم خود را از پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به نشست افق تحول رسانه ملی به شرح ذیل بیان می نمایم.

بسمه تعالی
 جناب آقای جبلی شما و این حضرات نقش بی بدیل رسانه و تبلیغ را در پیکارهای کنونی جهان- که بیش از همیشه است-  می دانید . امروز پیروزی یک طرف را توانایی او در گرفتن و رساندن پیام و روایت او از واقعیت، رقم میزند؛ بسیار پیش و بیش از آنکه ابزارهای نظامی وارد میدان شوند و در آن اثر بگذارند. ما در این عرصه ی مهم باید دقت و تلاش و ابتکار خود را مضاعف کنیم. این پیام من به این همایش است.
سید علی خامنه ای
10/10/1403

نکات موثر و مهم در تبیین پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به نشست افق تحول رسانه ملی

1-از منظر مقام معظم رهبری جنگ رسانه ای، جنگی اجتناب ناپذیر است "هر ملتی به تناسب موقعیت و هدف ها و همت بلند یا کوتاهی که دارد، در این جنگ فرهنگی و رسانه ای به نحوی درگیر می شود" (15 / 11/ 1381) و سلاح رسانه ای مؤثرترین سلاح بین المللی است به گونه ای که " امروز مهمترین ابزار جنگ بین قدرتها در دنیا رسانه است و امروز حتی قدرت های بزرگ هم با رسانه ها دارند کار می کنند. امروز تأثیر رسانه ها و تلویزیون ها و هنرها و این شبکه های عظیم اطلاع رسانیِ اینترنتی و... از سلاح و از موشک و از بمب اتم بیشتر است. امروز دنیا، یک چنین دنیایی است." ( 28 / 2 / 1383 )

2-باید بدانیم که در یک جنگ شناختی فراگیر از سوی دشمنان ملت نجیب و نظام مقتدر اسلامی قرار داریم به گونه ای که بنابر تصریح مقام معظم رهبری "امروز جنگ دنیا، جنگ رسانه هاست. پیشرفت کارها و سیاستهای بین المللی دستگاه های مختلف و جبهه های گوناگون، به وسیله تبلیغ، خبرسازی، مفهوم سازی و تبیین های درست و نادرست – یعنی راست و دروغ – دارد انجام می گیرد" لذا باید با هم افزایی رسانه ای و رعایت اخلاق حرفه ای در تقویت جبهه حق در برابر جبهه باطل خارجی، قدم های محکم ومنطقی برداریم و فراموش نکنیم که رسانه ملی در خط مقدم این جنگ نابرابر قرار دارد.

3-بنابر فرمایش معظم له "رسانه ها می توانند در بهبود وضعیت زندگی انسان مؤثر باشند؛ می توانند در گسترش صلح و امنیت جهانی مؤثر باشند؛ می توانند در ارتقای اخلاق و معنویت در میان انسانها مؤثر باشند و می توانند انسانها را خوشبختتر کنند؛ متقابلا می توانند وسیله برافروختن جنگهای خانمانسوز باشند؛ می توانند عادات و آداب و رفتارهای مضر را در میان مردم رایج کنند؛ می توانند ملتهایی را از هویت انسانی خودشان و هویت ملی شان تهی کنند و می توانند احساس تبعیض را در انسان ها زنده کنند رسانه ها امروز نقششان خیلی زیاد است "(26 / 02 1386)
 
4- باید توجه کرد که اعتبار زدایی و قطبی سازی از رسانه ملی شگرد پنهان رسانه های بیگانه است که با تمسک به جزیی نگری افراطی به تخریب و تضعیف مغالطه آمیز رسانه ملی روی می آورند رسانه ملی که از منظر رهبری معظم انقلاب" دانشگاهی برای ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی، و آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانه تحریف و تفتین و آسایشگاهی برای بهره مندی چشم و دل همگان از جلوه های زیبائی و هنر و قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور است" باید مراقب بود تا ذهن مردم را مشغول مسائل فرعی نکنیم.

5-در اینکه هر سازمانی برای ارتقاء نیاز به نقد عالمانه، مشفقانه به همراه ارایه راهکار نیاز دارد شکی نیست اما نقد غیر مسئولانه و سیاست زدگانه منجر به خطای شناختی سیاه نمایی خواهد شد در این ارتباط مقام معظم رهبری به زیبایی اشاره فرموده اند که "امروز متأسفانه انسان مشاهده می کند که در بین برخی مسئولین و نخبگان سیاسی و غیره مد شده است که نگاه، نگاه بدبینانه باشد؛ نگاه منفی باشد؛ نقاط مثبت را نبینند؛ روی نقاط منفی تکیه کنند. در رسانه ها و غیررسانه ها مرتباً منفی بافی می شود... اگر فقط نقاط منفی را مشاهده کنیم -  که البته نقاط منفی وجود دارد - این طبعاً واقع بینی نیست؛ این برآورد درستی از اوضاع کشور به ما نخواهد داد؛ منجر به ناامیدی می شود؛ ضرر اجتماعیش هم این است ( 16 / 05/ 1390)

6- اشاره مقام معظم رهبری در پیام به «پیکارهای کنونی جهان» نشان دهنده این است که جنگ رسانه ای اکنون در یک بستر جهانی و رقابت‌ بین‌المللی شکل گرفته است و رسانه ملی نیز باید بگونه ای عمل کند که پیام‌ها فراتر از مرز کشور و با اثرگذاری جهانی باشد و اگرچه در بازه های زمانی مثل عملیات صادق یک و دو و تحولات غزه ولبنان این نقش ایفا شده است اما نیاز به گسترش بسترهای جهانی توزیع پیام و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین است.

7- مقام معظم رهبری در پیام راهبردی خود به ششمین گردهمایی افق تحول رسانه اشاره فرمودند " پیروزی یک طرف را توانایی او در گرفتن و رساندنِ پیام و روایت او از واقعیت رقم می زند"  ایشان «روایت از واقعیت» را عاملی مهم‌تر از ابزارهای نظامی دانستند سازمان صداوسیما که با اجرای سند تحول خود را نیازمند بازنگری و بازسازی دانست سال های اخیر گام‌هایی برای تحول در این زمینه و عبور از خط قرمز و جایگزینی با خط سبزی برداشته است و برای روایت‌های قوی و مؤثرتر باید اقدامات هوشمندانه و گسترده‌تری انجام دهد.

 8- مقام معظم رهبری در انتهای پیام خویش به نشست افق تحول رسانه ملی خواستار دقت، تلاش و ابتکار بیشتر در عرصه رسانه شدند، اولا کلمه "بیشتر " ناظر به این است که قبلا فعالیت های موثری در رسانه ملی صورت گرفته است (تشکرات پدرانه ایشان از رسانه ملی در بعضی از مناسب ها) سوگیری شناختی ذهن خوانی بعضی از فعالان رسانه ای را رد می نماید
ثانیا ایشان همیشه و در همه دوره ها با رهنمودهای داهیانه و عالمانه خویش حرکت و تلاش بیشتر را برای موفقیت بهتر سازمان خواستار بوده اند ایشان با رد اینکه فعالیت رسانه ملی در حد اعلای مطلوب است فرموده بودند که "هر روزِ صدا و سیما، باید بهتر از روز قبل باشد. حقیقتاً این روایت "من ساوی یوماه فهو مغبون"، در مورد صدا و سیما صدق می کند، یعنی اگر امروزِ صدا و سیما مثل دیروز بود، پیداست که ما به سمت کمال حرکت نمی کنیم و به عبارت دیگر، از مسؤولیت دور افتاده ایم ( 14 / 12 / 1369 )
ثالثا برما واجب است با کل نگری به ماموریت های اصلی رسانه ملی، منظومه مفهمومی تبیینی جدیدی را بنابر بر سه مولفه دقت ،تلاش و ابتکار بیشتر در عرصه سازمانی بیش از گذشته در نظر بگیریم
رابعا برای تفسیر فرمایشات مقام معظم رهبری لازم است به نظام معنایی و بیانات مختلف ایشان در حوزه رسانه اشراف نسبی داشت چرا که تفسیر جزیی نگر راه را به بیراهه تبدیل خواهد کرد مثال این نکته که چرا سلام و والسلام در پیام معظم له نیامده است کافی است به پیام حضرت آیت الله خامنه ای به سی و یکمین اجلاس سراسری نماز نگاهی بیندازیم تا ابهامات و قضاوت های نادرست برساخته از ذهن تحلیلگر برطرف شود.

9- مخاطب اول پیام مقام معظم رهبری با توجه به کلمه "شما " آقای دکتر جبلی است که از منظر حضرت آیه الله خامنه ای دام عزه فردی با ویژگی هایی چون صلاحیت دینی و انقلابی، تخصص و تجربه طولانی در مدیریت های سازمان صداوسیما و آگاهی از ماهیت و عملکرد و وظائف رسانه ی ملی است (7/ 7/ 1400) لذا مراقب باشیم در نقد منصفانه عملکرد رسانه ملی در دام تخریب شخصیت و کوچک نمایی نقش سازنده ایشان در بهبود عملکرد سازمان در طول سه سال گذشته قرار نگیریم. 

10- تحلیل پیام رهبری و سند تحول رسانه ملی که از سه سال ونیم قبل در سازمان صدا و سیما آغاز شده است و همچنان به عنوان یک راهبرد ادامه دارد نشان می دهد این پیام در مفاهیمی با سند تحول رسانه ملی شباهتهایی دارد که به طور مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد
تاکید مقام معظم رهبری بر نقش رسانه در پیکارهای جهانی با این محور سند تحول " تقویت هویت جهانی امتی با بازنمایی قدرت نرم ایران اسلامی در جهان" 
تاکید معظم له بر روایت رسانه از واقعیت با این دو محور سند تحول" اهمیت روایت‌سازی و لزوم تلاش و نوآوری" و " توجه به خطوط سبز به جای توجه به خطوط قرمز"

11- در پایان تاکید می شود که همه حامیان انقلاب اسلامی و دوستداران ایران اسلام عزیز و فعالان رسانه ای دلسوز باید کمک کنند تا با آرامش و دوستی  و زبان همدلانه و پرهیز از سطحی نگری و قطبی سازی ، رسانه ملی را در ماموریت های سنگین خود همچون "ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی"، "هدایت فرهنگی"، "تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی" ، "پراکندن امید و نشاط" و " ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی" کمک جدی و راهبردی نماییم و تجربه جدیدی از "با هم بودن " به جای "برهم بودن" در جهت اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران و پیشرفت مردم نجیب خود را در نظر بگیریم.
هادی ابراهیمی کیاپی

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار